tisdag 7 februari 2012

Ibland blir det fel

Tjaaa, vad ska man säga? Ibland ser allt så bra ut men blir så fel.
När jag startade den här bloggen var min tanke att jag även skulle publicera då det ibland inte riktigt går som man tänkt sig.
Det hände idag.

Jag skulle göra morotsbröd.
Igår kväll satte jag degen. Det var en deg med otroligt mycket surdeg i och helt utan jäst.
När degen gått ihop blandade jag in saltet och knådade sen in rivna morötter för hand.
Allt såg riktigt bra ut.
Jag la ner degen i en en mjölad bunke. Vek ihop den en gång efter ca en och en halv timmes liggtid.
I morse såg det underbart ut. Degen hade jäst otroligt bra och det var riktigt fina blåsor i den.
Jag hällde ut den på bänken och delade upp den i bitar. Lät den vila en stund före avbakningen.
Här någonstans tror jag att det gick fel. Jag tror att surdegen förbrukat sin kraft under natten för bröden steg nästan ingenting i ugnen. Snarare så att de flöt ut. Tråkigt. Men man får se det som att man lär sig något av det.
Färdig deg till morotsbröd

De ser ganska bra ut så här.
Som ni ser är det ingen
vidare volym på bröden.




Receptet då
750g vetemjöl
250g grovt rågmjöl
450g vatten
750g surdeg
20g salt
1 1/2 msk mald kummin
400g rivna morötter

Blanda samman allt förutom saltet och morötterna. Blanda i ca 5 minuter.
Häll ner saltet och kör på lite högre hastighet i ca 2 minuter.
Knåda in morötterna för hand.
Lägg i en mjölad bunke.
Häll försiktigt ur degen efter en dryg timme och vik ihop den. Lägg sen tillbaks den i bunken.
Täck bunken med en bakduk och låt stå i några timmar.

Lägg in eventuell baksten i ugnen och sätt den på 250 grader.
Då jag föredrar att hälla vatten på en plåt för att få ånga i ugnen sätter jag en djup plåt på understa valsen i ugnen.

Dela försiktigt degen i lagom stora bitar. Jag gjorde fem bröd av den här degen.
Låt vila under bakduk i ca 30 minuter.
Lägg degen försiktigt på bakstenen och häll sen vatten i plåten.
Grädda bröden i tio minuter. Lufta och sänk sen värmen till 200 grader.
Grädda i ytterligare 15 minuter.

Som sagt var det någonstans efter den längre liggtiden som något gick fel. Jag får experimentera någon annan gång och se vad som gick fel.
Om någon är intresserad av att testa så hör gärna av er hur det gick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar