måndag 20 februari 2012

Bagels

Bagels med surdeg (dill), till vänster och de
utan surdeg (kummin + salt) till höger. 


Då jag var klar med bakningen av semlebullarna och kardemummabullarna häromkvällen var tanken att det skulle vara färdigbakat för en tid framåt. Det höll i ca två timmar då.
Anledningen var att jag fick ett recept på bagels skickat till mig och naturligtvis var jag tvungen att pröva det.
Poolishen sattes lördag kväll och bortgörningen gjordes söndag kväll.
När man ändå provar något nytt så kan man ju passa på och pröva det på två sätt.
En poolish gjordes därför som grundreceptet jag fick och en gjordes med surdeg.

Det var ingen större skillnad på poolishen då den stått nästan ett dygn i kylen men slutprodukten var det enorm skillnad på.
När jag kokade dem ökade de med surdeg en aning mer i volym än de utan surdeg. Det blev bättre glans på själva bageln efter den bakats. Anledningen till det vet jag inte men här kan det vara så att, då det är en typ av sockerlag man kokar dem i, vattnet reducerats bort och det är procentuellt sett mer socker kvar då jag kokade de med surdeg.
Jag kommer nog göra dem med surdeg i fortsättningen.

Angående smaken skulle jag nog vilja ha någon form av frö, tex rostade sesamfrö, inuti för att höja smaken en aning.

Jag gjorde tre bagels. Under tiden de kokade gjorde jag tre nya. På det sättet har man hela tiden något att göra och slipper vänta på dem.
Jag gräddade mina bagels på bakstenen i ugnen.

Receptet hittar du här: Recept

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar