måndag 6 februari 2012

Crêpes




Och vad gör crêpes här i en bakblogg? Ni har all rätt att fråga er det.
Som jag skrivit tidigare är jag absolut inte rädd för att pröva nya saker.

För en tid sedan när vi stod och stekte pannkakor så gick det upp för mig att en pannkakssmet har ungefär samma konsistens som vetesurdegen.
Tanken gick igång ganska snabbt: "vad händer om man häller ner surdeg i pannkakssmeten?"
Från tanke till handling kan det ju gå snabbt ibland. Jag tog fram en ny bunke, "stal" hälften av pannkakssmeten från frun. Tillsatte ungefär lika mycket surdeg och ytterligare ett ägg.
Resultatet blev utmärkt.
Då jag brukar äta crêpes när barnen äter plättar och pannkakor så höll jag på med det den här gången. Tillsatte lite olja för att de skulle bli smidiga efter stekningen. I med fyllningen och sen in i ugnen.
Än en gång blev det ett lysande resultat.

Så, idag gjorde jag istället ett seriöst och "kontrollerat" försök till crêpes med laxfyllning gjorda på surdeg.

Receptet kommer här

Laxfyllning
400g laxfilé
2dl mjölk
1 1/2 dl havregryn (jag använde fiberberikade)
1/2 dl creme fraiche
1/2 dl dill
1 dl ost (jag använde en prästost som varit lagrad lääänge)
1 ägg.
salt
grovmalen svartpeppar

Sätt ugnen på 250 grader.
Lägg laxen i en ugnsfast form. Salta och peppra.
Sätt in laxen i ugnen då den blivit varm. Sänk värmen till 150 grader. Baka i ca 15 minuter.
Blanda samman alla andra ingredienser i en bunke. Låt stå tills laxen är klar.
När laxen är klar vänd på den och dra bort skinnet.
Hacka laxen i stora bitar. Lägg ner i fyllningen och rör runt.

Pannkakssmet med surdeg
Ca 12 st (jag använde en stekpanna som är ca 24 cm i diameter)

4ägg
4dl mjölk
3 1/2 vetemjöl
1 tsk salt
1 msk socker
4 dl surdeg
1/4 dl olja

Rör ihop ägg, hälften av mjölken och vetemjöl och rör tills det är klumpfritt.
Häll i resten av mjölken, salt, socker, surdeg och olja.
Stek pannkakorna. Vik inte ihop dem utan lägg dem på en hög.

Sätt ugnen på 250 grader.
Lägg fyllningen i en rad lite "före mitten" på pannkakan. Rulla ihop.
Lägg dem i en ugnsfast form och grädda i ca 10 minuter.



Crêpes med laxfyllning. Gjorda med surdeg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar