tisdag 21 februari 2012

Fettisdag





En sån här dag måste man ju äta semlor.
Jag gjorde semlor här hemma på de bullar som jag bakade här Semlebullar.
Det är en otrolig skillnad att göra semlor hemma jämfört med på jobbet.
I bageriet gör vi iofs vår egen semlefyllning med mandelmassa som grund men då jag gör semlor hemma använder jag inkråmet på bullen och riven, rostad mandel som bas.
Det är mycket pilligare att hålla på och gröpa ur bullen men då man står hemma kan man ju göra det och lägga manken till.
Så här gör jag iaf: Recept

Enligt någon statistik jag såg nu på morgonen äter vi svenska ca 6 000 000 semlor idag.
Vad är det som gör att vi vräker i oss semlor den här dagen då?
Vad är det som gör att så många har den som favoritbakverk?

För min egen del är det balansen mellan en perfekt bulle, som är saftig och smakar mycket kardemumma, och den lena fyllningen med smak av rostad mandel.

Varför tycker just du om semlor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar