söndag 19 augusti 2012

Blåbärspaj med hallon



Med nyplockade blåbär i frysen var man ju tvungen att göra en blåbärspaj.
Förrut har jag alltid gjort en vanlig smulpaj med bär i botten och smuldeg ovanpå.
För en tid sedan gjorde jag minipajer och då var det lämpligt med ett förbakat pajskal till dem. Då det blev succé då så provade jag det idag då det var dags att göra sig av med lite av våra nyplockade blåbär.
Precis före pajen var klar kom dottern hem från ett kalas och det blev lite prat i hallen. Det resulterade i att pajen blev "en aning" bränd i skalet.
Det var iofs bara att skära bort det före vi njöt av pajen.




Ni kanske kommer reagera på mängden vaniljsocker men jag har en burk som jag fyller med florsocker och sen skrapar jag ur fröna från en vaniljstång och skakar runt och sedan stoppar jag ner hela vaniljstången också. Det blir ett mycket godare vaniljsocker på det viset än det man köper färdigt.


Pajskal
ca 75g smör
0,5dl vaniljsocker
2,5dl vetemjöl

Knåda ihop samtliga ingredienser. "Överarbeta" inte degen.
Tryck ut degen i en form som är ca 20cm i diameter. Jag använde en fyrkantig form.
Baka i 225 grader i ca 10 minuter
Tag ut ur ugnen och låt svalna något.

Smuldeg
100g smör
1dl vetemjöl
1dl grahamsmjöl - Labans kvarn
1dl strösocker
1,5dl havregryn

Knåda samman alla ingredienserna.

Häll 2 dl blåbär och 2 dl hallon i pajskalet. Strö över lite vetemjöl för att binda saften från bären.
Strö över smuldegen.

Grädda i 225 grader i ca 10 minuter.

Servera med vaniljsås eller vaniljglass.

1 kommentar:

  1. Blåbärspaj är gott och serverat med vaniljglass blir det toppen!

    SvaraRadera