fredag 24 augusti 2012

Är det julafton 24 augusti?



Man skulle kunna tro det för idag fick jag hem det här paketet. En kartong full med glutenfria mjöler från Mixwell.
Kartongen innehöll Mixwells "Glutenfritt Ljust Basmjöl", "Glutenfritt Mörk Basmjöl" samt "Brödmix Havrebröd".
Det ska bli otroligt intressant att baka med dessa och jag hoppas kunna få fram några bra bröd som smakar som "riktigt" bröd.
Nackdelen med många glutenfria bröd är, iaf enligt min smak, att de smakar "pulver". Ni vet den där känslan eller smaken man får då någon gjort tex en kallrörd vaniljkräm.
Det är det här jag vill ändra på.
Att jag kan baka bröd som uppskattas av andra vet jag. Nu kommer nästa utmaning och det är att baka bröd till de som inte kan äta alla dessa goda bröd som vi som inte lider av celiaki kan äta.
Om jag iom det här kan få fram bra bröd som de med celiaki runt om i Sverige, och resten av världen för den delen, tycker om så har jag förhoppningsvis gjort någon glad och lycklig.

Jag har ju gjort ett mycket lyckat försök en gång tidigare. Ni kan läsa om det i följande inlägg:
http://gotlandsbagaren.blogspot.se/2012/02/glutenfri-surdeg.html
http://gotlandsbagaren.blogspot.se/2012/02/glutenfri-surdeg-morgon-2.html
http://gotlandsbagaren.blogspot.se/2012/03/glutenfritt-surdegsbrod.html

Jag har funderat lite fram och tillbaks och jag ska försöka ha surdeg som grund i de flesta bröd även om jag ska försöka baka något/några bröd från grunden också.
Jag har också funderat en del på vad jag ska ha i mer än vatten, surdeg och mjöl.
Det som jag har hemma just nu är linfrö, oskalad sesamfrö, solrosfrön och pumpakärnor.
Vad har ni i era glutenfria bröd?

Det bröd som blev bäst vid senaste försöket var det med sesam- och solrosfrön. Det blev än godare då man rostade det.
Kanske ska rosta fröna före dem tillsätts i degen.

Hur som helst så ska det bli kul att starta det här lilla projektet.





Morgondagens dessert efter
en dag full av fotboll.




Imorgon är det fotboll för nästan hela slanten då min dotter, som spelar fotboll i P18 IK, ska spela med mig som ledare på linjen.
Strax efter hennes match är slut ska jag själv döma en match.
Det är en match i division sex här på Gotland. Alltså inget jättetungt uppdrag även om det är otroligt kul att döma fotboll.
Efter den matchen är klar blir det att åka ut i skogen och försöka hitta lite svamp.
Det blir även en tripp till svärmors hus på landet och lite middag.
Desserten till middagen gjordes tidigare ikväll.
Det blev vaniljpannacotta. Den ska dekoreras med bär. Förhoppningsvis hittar vi något i skogen imorgon. Tillräckligt med blåbär eller salmbär borde vi ju hitta för att dekorera upp sex desserter.

Det här är även en dessert som vi har gjort mycket på Maxibageriet i sommar. En väldigt omtyckt och uppskattad dessert som är enkel att ta med då vi häller upp den i portionsglas och sedan säljer i 2-pack.
Det här är den senaste bilden jag har på pannacottan från jobbet. Den är från december förra året. Då spritsade vi en spegel med pepparkakssmak i botten och ovanpå.
I sommar har vi enbart haft jordgubbar och en liten chokladdekor.




Recept på vaniljpannacotta
4st

5dl grädde
25g socker
1 vaniljstång
1 blad gelatin

Dela vaniljstången på längden.
Skrapa ur fröna och lägg i dem och resten av vaniljstången i en kastrull.
Häll på grädden.
Koka upp.
Lägg gelatinbladet i ett glas med kallt vatten.
Då det mjuknat tar du upp det och kramar ur lite av vattnet.
Häll ut vattnet som är i glaset.
Lägg ner gelatinbladet i glaset igen och häll i lite av den uppkokta grädden.
Rör runt tills gelatinet löst sig. Häll tillbaks blandningen i kastrullen och rör om.
Häll upp i portionsskålar eller glas.
Ställ i kyl och låt det stelna.

Servera tillsammans med färska bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar