fredag 2 mars 2012

Pizza

Fredag och långkväll framför TV:n då barnen får välja.
De fick även välja mat och valde hemgjord pizza. Det måste tyda att de var goda förra gången.
Precis som då (Fredagsmys) gjordes en fördeg som fick stå några timmar.
Dock använde jag 50g vatten mindre och 75g mer surdeg den här gången.
Vidare testade jag ett nytt sätt, iaf för mig, att slå upp en deg. Där jag stött på det kallas det visst att "göra en fontän" och det fick jag härifrån: Brödpassion.
Är man inte inspirerad efter att läst den bloggen kan man nog lägga ner det här med bakning. Har man idétorka är det bara att kliva in dit. Iofs försvinner det snabbt alldeles för mycket tid för att se på filmerna och läsa inläggen men jag har iaf lärt mig otroligt mycket därifrån.
Hmmm, jag skulle nog kunna skriva ett helt inlägg om hur den sidan inspirerat och fortfarande inspirerar mig men det får bli en annan gång då det här ju skulle handla om pizzabakning.

Hur som helst så sattes iaf en fördeg tidigare under dagen.
Efter ungefär fem timmar var det dags att slå upp degen.
Resten av alla ingredienserna vägdes upp och lades i skålar.
Vetemjölet hälldes ut på bänken och så gjorde jag som en urgröpning i mitten. Sen hällde jag i surdeg, salt, och fördegen. Rörde runt så det mesta av mjölet blandades in och tillsatte sist oljan.
Då jag inte fick till tekniken att "banka degen" mot bordet knådade jag den istället. Det tog nog ungefär tio minuter och sen hade jag en len och fin deg.
Receptet var utökat med 1,5 gång jämfört med receptet jag använde förra gången då jag ville testa att göra bröd på degen också.
Jag delade upp degen i fyra delar. Slog sen upp dem till runda bollar och la dem att vila ungefär en timme under bakduk.

Som tillbehör hade barnen valt skinka, ananas, och champinjoner på en pizza .
På den andra skulle det vara currymarinerad kycklingfilé, banan, ananas och gul lök,
Kycklingfilén hade vi tinat upp redan igår och strimlat. Dem la vi sen i en back och hällde på curry. Sen fick det stå i kylen tills det var dags för pizzabak.

Jag vet inte om det är för att man gör pizzan själv hemma eller vad det är men jag tycker att pizzan blir mycket godare då man bakar den hemma och framför allt på det här sättet med fördeg och surdeg och då man lägger den på en varm baksten.
Botten blir dessutom härligt krispig.


Nygräddad pizza med currykyckling,
banan, ananas och gul lök.
Pizza med currykyckling, banan,
ananas och gul lök före avbakning.


Nygräddad pizza med skinka,
ananas och champinjoner
Pizza med skinka, ananas och champinjoner
före avbakning.



En av de stora nackdelarna jag kan hitta med att göra pizza på det här sättet och baka den på en baksten är att det känns som att det blir otroligt mjöligt under pizzan. Är det möjligtvis någon som har någon bra idé på hur man löser det här?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar