söndag 4 mars 2012

Frukostbakning

Bröd och baguetter
med sesamfrö
Här hittar du receptet: Recept


Finns det något bättre än nybakat bröd till frukost?

Igår bestämde jag mig för att göra ett seriöst försök att göra en deg för hand precis som Sebastian Boudet gör med sin fontän.

På eftermiddagen sattes så en fördeg bestående av surdeg av vete, vetemjöl, fint rågmjöl, sesamfrö och lite, lite jäst.
Den fick sen stå fram till kvällen.
Jag hällde då upp mjöl på bänken och gjorde den "klassiska" urgröpningen. Hällde i lite mera surdeg, jäst och hälften av fördegen.
Resten av fördegen och ytterligare surdeg hälldes ihop så det skulle vara lätt att tillsätta efterhand.
Så var det dags att börja röra.
I början känns det som att det aldrig ska bli en deg av det. Det ser mer ut som en fast smet.
Men, det är bara att röra och röra med handen.
Efterhand tillsatte jag då blandningen med den sista fördegen och surdegen.
Degen känns otroligt kladdig då den gått ihop och det är nu man absolut inte ska tillsätta mer mjöl då degen kommer bli smidig till slut.
Om man i det här skedet tillsätter mer mjöl och får degen fastare iom det får man sen ett mycket torrt och smuligt inkråm.

Efter ungefär tio minuters knådning "långsamt" och ytterligare två minuter lite snabbare var degen färdig.
Den fick nu ligga och vila i ca 30 minuter under en bakduk på en mjölad bänk.

Nu skulle degen slås upp till frukostbröd, baguetter och limpor.
Frukostbröden vägde ungefär 60g, bröden 450g och baguetterna ca 300g.

Frukostbröden penslades med vatten och doppades i sesamfrön. Sen lades de på en mjölad tallrik.
Baguetterna slogs upp lades på en plåt med bakplåtspapper.
Bröden slogs upp och lades på en mjölad plåt.
Jag doftade mjöl över bröden och baguetterna.

Då allt var klart lades bakdukar på allt och de sattes in i kylen. Där skulle de nu få stå och vila över natten.


I morse var det bara att sätta in bakstenen i ugnen och sätta igång den på 275 grader. De nästan färdigjästa bröden sattes ovanpå ugnen för att få den "sista skjutsen".

Först bakades frukostbröden då de skulle avnjutas då Vasaloppet kördes.
För att ge bröden en liten skjuts och en härlig skorpa hällde jag in lite vatten i ugnen.
Frukostbröd doppat i sesamfrö
Behöver jag skriva att de gick åt i rasande fart.
Det blir otroligt gott med sesamfrön på brödet sådär då de rostas i ugnen samtidigt som brödet bakas.

När man har tre bröd "måste" man ju exprimentera lite så de snittades på tre olika sätt.
För att få en ordentlig skorpa och ångades bröden genom att drygt två deciliter vatten hälldes in i botten på ugnen.
Sesambröd snittat med ett
diagonalt snitt.
Sesambröd snittat med fyra
diagonala snitt.







Sesambröd snittat med ett rak snitt
och två "rundade" snitt.


Så var det dags att baka baguetterna.
Då jag tog ut dem från kylen drog jag av pappret från plåten och satte in den då bröden nästan var klara.
Anledningen var att baguetterna inte fick plats på bakstenen och därför fick plåten agera "värmekälla".
När plåten var varm drog jag över pappret med baguetterna på den och satte sen in den i ugnen.
Även här hällde jag in vatten för att få ånga i ugnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar