onsdag 1 februari 2012

Nattbakning

Bröd bakade med surdeg av vetemjöl.

Bröd bakade med surdeg av rågmjöl.

Bröd bakade med surdeg av grahamsmjöl.

När jag bakar mina surdegsbröd här hemma utgår jag från ett basrecept. Det är följande:

500g vatten
1050g mjöl
600g surdeg
20g salt
5g jäst

Det är ett ganska neutralt recept där man kan ändra lite grann efter vad man själv har för surdeg. Det som är bra för min del är att det här receptet funkar riktigt bra till de tre (råg, graham och vete) jag har igång.


Bilderna ovan är från den senaste bakningen.
Det är bröd bakade med surdeg av vete, råg och grahamsmjöl.
Degarna fick ligga i rumstemperatur hela dagen. Jag tror det var ca 7 timmar.
Omsorgen de fick bestod i att jag vek ihop dem då och då. Det var ett enormt drag i degen och den jäste otroligt bra.
Jag vek ihop varje deg ca fem gånger totalt under dagen.
Degvikten är 400-450g
De bakades sen på en baksten. (Det är nog för övrigt en av de bästa julklappar jag fått. Snart är det garanterat den mest välanvända iaf)
In på hög värme (275 grader) och ånga i form av att jag hällde vatten i en plåt längst ner i ugnen.
Bakade i ca tio minuter och luftade sen genom att öppna ugnsluckan en liten stund.
Bakade i ytterligare tio minuter. Färdigt.

Värt att notera är att det tar tid att baka i en vanlig hemmaugn då värmen måste upp mellan varje bakning. Sista bröden åkte in i ugnen ca 00:30. Men vad gör det då jag var ledig dagen efter.

Då alla bröden var färdigbakade la jag bakhanddukar på spisen och la sen bröden där med ytterligare en duk över.
På morgonen, före skolan, fick barnen välja vilket bröd de ville. Behöver jag skriva att de blev överlyckliga över "färskt bröd" till frukost?

Det här är bland det bästa jag fått fram då jag stått hemma och bakat. Bakstenen och surdegen har verkligen gjort bakningen hemma till en fröjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar